Het doortrekken van de N270 naar vliegveld Weeze lijkt voorlopig van de baan. Het is al jarenlang een politieke wens om de provinciale weg Eindhoven-Well te verbinden met het vliegveld, vlak over de grens op Duits grondgebied.
Onderzoeksbureau RO Groep concludeert dat het weinig zin heeft hierin te investeren. Omdat vliegveld Weeze zich volledig concentreert op passagiersvluchten en niet op goederenvervoer.
De gemeente Bergen staat ook niet te springen op een doorkruising van natuurgebied De Maasduinen. Een paar jaar geleden is in Venrayse gemeenteraad een motie van het CDA aangenomen om te ijveren voor doortrekking van de N270, die net achter de brug in Well ophoudt. Vliegveld Weeze werd jarenlang gezien als een belangrijke economische factor. Naast de haven, het spoor en het wegennet zou het voormalige militaire vliegveld van groot belang zijn voor het goederenvervoer vanuit de regio Venray.
RO Groep heeft in opdracht van de provincie een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de N270. Het advies luidt om voorlopig niet te investeren in het doortrekken van de provinciale weg naar Duits grondgebied. ‘Vanwege beperkte economische vooruitzichten’, meldt RO Groep. Het vliegveld heeft weliswaar een sterke groei doorgemaakt, maar het richt zich vrijwel volledig op passagiersvluchten. Vanwege de hogere luchtvaarttaks is het aantal passagiers inmiddels gedaald van 3 miljoen naar 2,3 miljoen per jaar. Weeze ondervindt veel concurrentie van Maastricht en Eindhoven. RO Groep wijst erop dat de goedkope budgetluchtvaartmaatschappijen geen stabiele factor zijn.
Bron: www.peelenmaasvenray.nl